Įtraukusis ugdymas

Įtraukusis ugdymas užtikrina visų vaikų teisę nebūti diskriminuojamiems dėl su negalia susijusių socialinių, emocinių, kalbinių ar kitų individualių poreikių. Taip visiems besimokantiesiems suteikiamos lygios ugdymosi galimybės, o siekiant įgyvendinti mokinių potencialą atitinkančius rezultatus, pasitelkiami universalaus dizaino mokymuisi principai. Įtraukusis ugdymas geba visus auklėtinius įtraukti į bendrą ugdymo sistemą, aplinką kartu su bendraamžiais ir skatina patirti mokymosi sėkmę drauge.

Sėkmingo įtraukiojo ugdymo požymiai: 

  • bendruomenės profesinis augimas;
  • įvairių ugdymosi poreikių turinčių vaikų kokybiškas ugdymas;
  • saugi ir specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų mokymui(si) pritaikyta mokyklos infrastruktūra.

Europos specialiojo ir inkliuzinio ugdymo plėtros agentūra siūlo inkliuzinio ugdymo kokybės skatinimo principus, kurie labiau pritaikomi mokyklos lygmeniui:

  1. Pagarba mokinių nuomonei. Mokinių, jų tėvų ir artimųjų, organizacijų, besirūpinančių neįgaliųjų asmenų teisėmis, nuomonių turėtų būti paisoma, ypač priimant sprendimus.
  2. Aktyvus mokinių dalyvavimas. Visiems mokiniams sudaryta galimybė aktyviai dalyvauti mokyklos ir vietos bendruomenės gyvenime.
  3. Teigiamos mokytojų nuostatos. Visi mokytojai turėtų turėti teigiamą požiūrį į visus mokinius ir norą bendradarbiauti su kolegomis.
  4. Mokytojų įgūdžiai. Visi mokytojai turėtų išsiugdyti įgūdžių, reikalingų veiksmingam visų mokinių ugdymui, atsižvelgiant į kiekvieno poreikius.
  5. Lyderystė mokykloje. Mokyklų vadovai turėtų teigiamai vertinti darbuotojų ir mokinių skirtybes, skatinti kolegialumą ir inovacijas.
  6. Įvairių žinybų paslaugų dermė.

Specialiųjų ugdymosi poreikių nustatymo žingsniai:

  1. Lopšelio-darželio vaiko gerovės komisija gauna tėvų (globėjų, rūpintojų) raštišką sutikimą tyrimui ir stebėjimui.
  2. Specialistai ir grupės mokytojai atlieka vertinimą.
  3. Vaiko specialiųjų ugdymo(si) poreikių lygis (nedideli, vidutiniai, dideli, labai dideli) apskaičiuojami – poreikių skaičiuoklėje.
  4. Vaiko gerovės komisija, atlikusi vaiko galių ir sunkumų vertinimą, posėdyje pateikia gautas išvadas grupės mokytojams ir tėvams (globėjams, rūpintojams).
  5. Tėvai (globėjai, rūpintojai) gali būti nukreipti į pedagoginę psichologinę tarnybą arba vaiko raidos centrą nuodugnesniam vaiko ištyrimui;
  6.  Tėvai (globėjai, rūpintojai) raštiškai sutikę su vertinimo išvadomis užpildo sutikimus specialistams dėl švietimo pagalbos teikimo ir pratybų.
  7. Ruošiami pratybų tvarkaraščiai, individualios pagalbos planai.

Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymas

Vaikų, kurie turi specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo turinys formuojamas, vadovaujantis Ikimokyklinio ugdymo programa (ją pritaikant) ir atsižvelgiant į kiekvieno vaiko specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginės psichologinės tarnybos rekomendacijas ir tėvų (globėjų) lūkesčius.

Vaikams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių sudaromos sąlygos ugdytis pagal jų gebėjimus ir galias; mokytojas kartu su kitais mokytojais ir švietimo pagalbos specialistais, vaikų tėvais (globėjais), kitais artimaisiais teikia reikiamą pagalbą, stiprindami vaikų motyvaciją ugdytis, tobulėti, plėtoti kompetencijas, sumažinti, įveikti arba kompensuoti ugdymo procese kylančius sunkumus.

Ar vaikas gali gauti mokytojo padėjėjo pagalbą?

Mokykla (mokyklos savininko leidimu) gali steigti mokytojo padėjėjo etatą (vadovaudamasi švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 8 d. įsakymu Nr. V-1229 „Dėl specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašo patvirtinimo“). Mokytojo padėjėjo etatas gali būti steigiamas, jei mokykloje mokosi bent vienas mokinys, turintis vidutinių, didelių ar labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių ir negalintis savarankiškai dalyvauti ugdymo procese.

Kokiam mokinių skaičiui gali teikti pagalbą vienu etatu dirbantis logopedas, specialusis pedagogas tiflopedagogas ar surdopedagogas?

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 8 d. įsakymu Nr. V-1228 patvirtintas „Specialiosios pedagoginės pagalbos asmeniui iki 21 metų teikimo ir kvalifikacinių reikalavimų nustatymo šios pagalbos teikėjams tvarkos aprašas“ reglamentuoja specialiosios pedagoginės pagalbos teikėjus ir gavėjus bei pagalbos organizavimą.

Vienu etatu dirbantis logopedas teikia pagalbą ne daugiau kaip 30 specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių, ugdomų pagal ikimokyklinio ir / ar  priešmokyklinio ugdymo programas, kuriems reikalinga logopedo pagalba;